Program managerial


2012-2013



Preambul

Facultatea de Ştiinţe Economice, Juridice şi Administrative fiind structura academică ce contribuie în mod hotărâtor la desfăşurarea activităţii din universitate, consider că rezultatele obţinute la acest nivel sunt strâns legate de cele ale facultăţii noastre. În acest sens, de eficacitatea cu care facultatea noastră îşi îndeplineşte misiunea depinde în mare măsură viitorul universităţii în cadrul căreia funcţionăm.
În acelaşi timp, consider că Facultatea de Ştiinţe Economice, Juridice şi Administrative are nevoie de o reexaminare a fundamentelor ştiinţifice şi mai ales organizatorice, de o redefinire a identităţii şi misiunii sale, de o nouă strategie menită să-i asigure stabilitatea şi dezvoltarea.
Prezentul program managerial este elaborat în concordanţă cu planurile strategice şi operaţionale ale universităţii şi facultăţii şi, de asemenea, se fundamentează pe o analiză a activităţii din ultimii ani a Facultăţii de Ştiinţe Economice, Juridice şi Administrative, pe o diagnoză a situaţiei actuale a facultăţii în care am avut în vedere rezultatele celor mai recente evaluări instituţionale.

I.   Coordonate strategice

Programul managerial cuprinde o serie de obiective şi măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii funcţionării Facultăţii de Ştiinţe Economice, Juridice şi Administrative structurate din perspectiva următoarelor coordonate strategice:
•    Eficientizarea procesului decizional printr-o coerenţă a deciziilor bine fundamentate şi argumentate. Eliminarea din procesul decizional a soluţiilor de moment care pot fragmenta şi perturba întreaga activitate.
•    Transparenţa actului de conducere, informarea corectă, onestă şi deschisă a întregului colectiv al facultăţii.
•    Optimizarea structurală şi funcţională a procesului didactic.
•    Promovarea unei etici şi deontologii profesionale care să ofere personalului încrederea şi siguranţa respectării unor reale valori academice.
•    Asigurarea unui climat optim de muncă bazat pe principiile şi valorile unei culturi organizaţionale academice, pe relaţii caracterizate prin cooperare şi solidaritate, prin sesizarea la timp a unor potenţiale conflicte şi aplanarea acestora.
•    Stimularea activităţilor bazate pe competenţă şi pe competiţia de idei, proiecte, programe.
•    Analizarea rezultatelor obţinute la evaluarea internă şi externă a activităţii de management universitar pe segmentul nostru de activitate în vederea identificării cât mai corecte şi realiste a priorităţilor imediate şi de perspectivă.
•    Regândirea criteriilor de evaluare profesională şi introducerea unor criterii calitative de recrutare şi promovare a personalului.
•    Dezvoltarea relaţiilor Facultăţii de Ştiinţe Economice, Juridice şi Administrative cu mediul academic, economic şi social.
•    Promovarea şi vizibilitatea facultăţii .

II.  Managementul academic

1.   Optimizarea structurală şi funcţională a procesului de învăţământ
a)   Conţinutul procesului didactic
Pentru creşterea calităţii organizării şi conţinutului procesului didactic propun următoarele măsuri:
•    Regândirea planurilor de învăţământ pentru atingerea competenţelor ce definesc cariera profesională, în acord cu standardele A.R.A.C.I.S. şi solicitările pieţei muncii, sens în care voi avea în vedere:
-     respectarea cu rigurozitate a standardelor A.R.A.C.I.S. la specializările economice, juridice şi administrative.
-     revizuirea conţinutului disciplinelor din planurile de învăţământ dintr-o perspectivă coerentă care să asigure stabilitate şi continuitate procesului didactic.
-     reflectarea în conţinutul disciplinelor de învăţământ a problemelor specifice fiecărui domeniu.
•    Creşterea ponderii disciplinelor de învăţământ cu abordare practică şi comparată.
•    Corelarea interdisciplinară a planurilor de învăţământ din facultate şi continuitatea de la nivelul studiilor de licenţă către cele de master.
•    Analiza programelor de studii la nivelul specializărilor, pentru toate ciclurile de studii.
•    Îmbunătăţirea calităţii cursurilor şi seminariilor desfăşurate prin actualizarea permanentă a informaţiilor.
•    Accentuarea caracterului practic, aplicativ al seminariilor, proiectelor şi laboratoarelor; optimizarea activităţilor practice integrate în ansamblul procesului didactic, mai ales la discipline la care cadrele didactice au desfăşurat activităţi ca practicieni, venind cu expertiză din domeniul respectiv.
•    Asigurarea, prin module de discipline opţionale şi facultative, a instruirii complementare în domeniul comunicării, antreprenoriatului, marketingului, al dezvoltării de carieră ce pot ridica nivelul şanselor de angajare pe piaţa muncii a absolvenţilor.
•    Creşterea compatibilităţii conţinutului procesului de învăţământ din facultate cu sistemul naţional.

b)   Modernizarea metodologiei didactice

•    Dezvoltarea pregătirii personale a cadrelor didactice, în domeniile pedagogic şi didactic, împletind experienţa şi rezultatele proprii cu noile direcţii şi orientări ale ştiinţei educaţiei, adaptându-le la condiţiile concrete din facultate.
•    Creşterea ponderii temelor pentru care lucrările aplicative se pot desfăşura pe baza unor metode moderne.
•    Aplicarea unor forme şi procedee didactice prin care să se urmărească cu precădere stimularea gândirii şi creativităţii studenţilor (masteranzilor).
•    Îmbunătăţirea conţinutului manualelor universitare, pentru asigurarea suportului de curs, în format clasic şi electronic, de înalt nivel ştiinţific.
•    Creşterea ponderii activităţilor de pregătire individuală a studenţilor prin teme de casă, proiecte, participarea la programe de cercetare.

2.   Asigurarea calităţii

Pentru atingerea acestui obiectiv general la nivelul Facultăţii de Ştiinţe Economice, Juridice şi Administrative mi-am stabilit următoarele obiective operaţionale:
•    implementarea sistemului universitar al calităţii la nivelul facultăţii noastre;
•    identificarea unor indicatori de calitate care să orienteze sistemul educaţional în ansamblu şi secvenţial;
•    stabilirea în cadrul sistemului calităţii a unor indicatori care măsoară starea calităţii educaţiei din perspectiva percepţiilor principalilor actori implicaţi direct sau indirect în procesul educaţional (cadre didactice, studenţi, angajatori);
•    identificarea bunelor practici în domeniul educaţional superior la specializările din cadrul facultăţii noastre folosind benchmarkingul ca proces de învăţare a organizaţiilor, pentru a identifica punctele tari şi slăbiciunile sistemului educaţional în care funcţionăm, într-o manieră comparativă în vederea îmbunătăţirii activităţii;
•    perfecţionarea continuă a personalului didactic şi implicarea acestuia în proiecte şi programe ce pot asigura îmbunătăţirea continuă a calităţii;

3.   Promovarea unui sistem educaţional centrat pe student şi corelat cu cerinţele de pe piaţa forţei de muncă

Pentru atingerea acestui deziderat managerial voi avea în vedere următoarele măsuri:
•    Îmbunătăţirea comunicării cu studenţii facultăţii prin întâlniri periodice şi crearea unui program de audienţe dedicat studenţilor.
•    Susţinerea participării studenţilor la luarea deciziilor din Consiliul Facultăţii.
•    Optimizarea orarelor pornind de la premisa că modul de întocmire a acestora va contribui la îmbunătăţirea prezenţei studenţilor la activităţile didactice.
•    Promovarea corectitudinii şi transparenţei în evaluarea studenţilor.
•    Constituirea, la nivel de facultate, în colaborare cu reprezentanţii studenţilor, a unui sistem de evidenţă şi rezolvare rapidă a cererilor pertinente ale acestora.
•    Atragerea celor mai buni studenţi în activitatea de cercetare; sprijinirea studenţilor în organizarea şi participarea la acţiuni ştiinţifice (cercuri ştiinţifice, sesiuni de comunicări ştiinţifice), activităţi culturale şi sociale (acţiuni de voluntariat).

4.   Dezvoltarea cercetării ştiinţifice

În domeniul cercetării ştiinţifice îmi propun următoarele direcţii:
•    Regândirea activităţii de cercetare ştiinţifică dintr-o perspectivă managerială caracterizată prin realism şi identificarea priorităţilor, ceea ce consider că ar da consistenţă acestei activităţi.
•    Elaborarea unei strategii pe termen scurt, mediu şi lung privind cercetarea ştiinţifică în Facultatea de Ştiinţe Economice, Juridice şi Administrative.
•    Identificarea şi susţinerea domeniilor în care se va desfăşura cercetarea şi a potenţialului cu care se poate obţine performanţa în cercetare.
•    Crearea unei interacţiuni superioare cu mediile de cercetare din alte unităţi cu vocaţie în domeniu; intensificarea colaborării cu institute de cercetare ştiinţifică de profil.
•    Participarea la realizarea unor proiecte şi programe naţionale de cercetare, finanţate prin contracte sau alte forme.
•    Recunoaşterea eforturilor pentru cercetarea ştiinţifică depuse de cadrele didactice şi instituirea unui sistem de evaluare pentru promovarea didactică, astfel încât să se asigure o cuantificare echitabilă a contribuţiei la cercetarea ştiinţifică.
•    Sprijinirea şi încurajarea manifestărilor ştiinţifice concretizate în simpozioane, seminarii, congrese ştiinţifice etc., cu caracter naţional şi internaţional.
•    Gestionarea rezultatelor ştiinţifice obţinute în facultate şi a modului lor de valorificare.
•    Continuarea publicării volumelor ce cuprind lucrările premiate la sesiunile ştiinţifice ale studenţilor, apariţia în continuare a periodicelor de profil.
•    Creşterea numărului de articole publicate şi reviste cotate şi a numărului de cărţi publicate de către cadrele didactice în edituri recunoscute.
•    Implicarea studenţilor în activitatea de cercetare într-o manieră activă, modernă în care studenţii să facă parte din echipele de cercetare şi care să creeze posibilitatea valorificării muncii, gândirii şi creativităţii lor.

5.   Promovarea şi vizibilitatea facultăţii

•    Participarea la activităţile de promovare organizate de universitate în vedere mediatizării programelor de studiu coordonate de facultate.
•    Organizarea unor acţiuni proprii de informare a posibililor candidaţi din rândul elevilor – absolvenţi ai studiilor liceale dar mai ales explorarea unor noi arii de interes.
•    Prezentarea pe pagina web a facultăţii, a posibilităţilor de studiu şi a facilităţilor oferite studenţilor la programele de studiu ale facultăţii.
•    Organizarea de manifestări ştiinţifice care să crească vizibilitatea facultăţii.

6.   Dezvoltarea relaţiilor facultăţii cu mediul economic şi social

•    Sprijinirea încheierii de parteneriate cu autorităţi publice centrale şi locale, instituţii publice şi companii private în vederea dezvoltării activităţii didactice şi ştiinţifice.
•    Stimularea implicării partenerilor din mdiul economic şi social în susţinerea studenţilor pentru stagii de practică şi oferte de locuri de muncă.
•    Consultarea partenerilor din mediul socio – economic din domeniu în vederea îmbunătăţirii programelor de studiu şi adaptării permanente a acestora cerinţelor pieţei muncii.

III.      Managementul administrativ

1.   Dezvoltarea resursei umane

Considerând resursa umană ca una dintre cele mai importante resurse strategice ale facultăţii voi urmări ca procesele de recrutare, selecţie, menţinere şi dezvoltare a personalului să se desfăşoare în condiţii optime, sens în care voi acţiona în conformitate cu următoarele obiective:
•    Realizarea unei analize a situaţiei resursei umane de la nivelul facultăţii pentru asigurarea necesarului de cadre didactice de specialitate şi a continuităţii procesului didactic.
•    Respectarea standardelor de calitate prin care să contribuim la structurarea unei culturi organizaţionale care să stimuleze permanent performanţa şi să menţină un climat optim de muncă.
•    Aplicarea cu exigenţă a sistemului de evaluare a activităţii cadrelor didactice.
•    Încărcarea şi echilibrarea orară a posturilor din statele de funcţiuni astfel încât acestea să fie motivante pentru cadrele didactice şi eficiente pentru studenţi.
•    Creşterea ponderii personalului didactic titular cu titlul ştiinţific de doctor în totalul personalului didactic cu normă de bază în facultate.
•    Atragerea în cariera didactică universitară a unor cadre didactice de perspective, de perspectivă.
•    Identificarea percepţiei cadrelor didactice cu privire la existenţa resurselor necesare în procesul de învăţare şi, de asemenea, cu privire la gradul în care structura în care funcţionează ajută studenţii să obţină competenţele de care au nevoie în specializarea în care se formează.
•    Realizarea unor studii în care să se regăsească distinct satisfacţia profesională şi cea legată de climatul de muncă a cadrelor didactice.
•    Participarea întregului personal la programe de formare continuă.
•    Susţinerea promovării cadrelor didactice care îndeplinesc condiţiile necesare.

2.   Identificarea unor resurse materiale ale facultăţii şi valorificarea eficientă a celor existente

Măsuri de realizare:
•    Preocuparea continuă în vederea ocupării locurilor de la sesiunile de admitere.
•    Intensificarea promovării Facultatăţii de Ştiinţe Economice, Juridice şi Administrative pentru atragerea publicului ţintă al facultăţii.
•    Organizarea mai eficientă a activităţii de tutorat pentru a sesiza problemele studenţilor şi a evita abandonul.
•    Sprijinirea cadrelor didactice în vederea organizării de cursuri postuniversitare care să constituie surse de finanţare la nivel de facultate/universitate.

3.   Asigurarea bazei materiale

Măsuri de realizare:
•    Asigurarea desfăşurării procesului didactic prin susţinerea amenajării şi dotării corespunzătoare a spaţiilor în care acesta se desfăşoară.
•    Analiza stadiului spaţiilor în care se desfăşoară activitatea didactică şi propunerea unor măsuri de îmbunătăţire a dotării lor.
•    Dezvoltarea de instrumente de învăţare în format clasic şi electronic, pentru uzul studenţilor.
•    Elaborarea de materiale didactice de referinţă.
•    Dotarea bibliotecii universităţii cu materiale didactice de referinţă din ultimii cinci ani la specializările din cadrul facultăţii.
  
4.   Activitate administrativă, comunicare internă şi secretariat

Considerând comunicarea ca fiind un atribut esenţial al unei activităţi manageriale performante voi avea în vedere îmbunătăţirea sistemului de comunicare de la nivelul facultăţii.
Va fi analizat sistemul informatic privind evidenţa studenţilor prin introducerea unor componente noi, care să permită o informare rapidă şi eficientă atât a secretariatelor şi a studenţilor.
De asemenea, voi avea în vedere şi eficentizarea interfeţei între secretariate şi studenţi, prin stabilirea unui program de lucru cât mai adecvat orarului studenţilor şi îmbunătăţirea avizierului electronic existent pe site-ul facultății.

Consideraţii finale

Din diagnoza situaţiei actuale a facultăţii în care am avut în vedere rezultatele celor mai recente evaluări instituţionale, pot concluziona în acest moment că surmontarea punctelor slabe se poate realiza în primul rând prin implementarea unor elemente pragmatice realiste în întreaga noastră activitate didactică şi administrativă.
În acelaşi timp, realizarea obiectivelor propuse în programul managerial nu poate fi posibilă decât cu sprijinul întregului colectiv şi sunt convinsă că un astfel de efort colectiv susţinut, consecvenţa în actul decizional, corectitudinea şi respectul vor duce la eficientizarea întregii activități.